دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هیولاهای اسرارآمیز: «یتی»، «شیطان جرسی»، «مرد بیدی» و «هیولای لاخ نس»

هیولاهای اسرارآمیز: «یتی»، «شیطان جرسی»، «مرد بیدی» و «هیولای لاخ نس»

افسانه یا واقعیت: راز هیولاها (یتی، شیطان جرسی، مرد بیدی و هیولای لاخ نس)

 

- عالَم هستی مملو از اسرار و ناشناخته های فراوان است. بسیاری از پدیده های جهان را به سادگی و صرفاً با استفاده از فهم و دانش بشری نمی توان توصیف و تعریف کرد. در طول تاریخ، گاهاً وجود موجوداتی گزارش شده که با گذشت زمان، هنوز با اسناد و قرائن محکم نمی توان در مورد حیات یا عدم حیات این موجودات اظهار نظر قطعی کرد. گاه نیز پای شایعات، خرافات و افسانه ها به برخی قضایا باز شده که همین مسئله تشخیص حقیقت را بیش از پیش دشوار کرده است. امروزه، حتی با وجود پیشرفت های فراوان بشر، هنوز نام هیولاهایی بر سر زبان است که انگار ماهیت واقعی آن ها پشت پرده ای از ابهامات پنهان است. آیا به راستی این هیولاها وجود خارجی دارند، یا صرفاً زاییده ذهن بشر هستند؟ در ادامه این مطلب، چهار هیولای اسرارآمیز به صورت خلاصه وار معرفی شده اند. به نظر شما کدام یک از این هیولاها می توانند واقعی باشند؟

 

1- یتی (Yeti)

ریشه «یتی» را باید در فرهنگ عامه منطقه هیمالیا جستجو کرد. بسیاری از ساکنان هیمالیا به وجود هیولایی به نام یتی باور دارند. طبق توصیف برخی از شاهدان عینی (که البته در مورد صحت و سُقم ادعاهای آن ها هنوز تردید وجود دارد)، یتی موجودی است که به یک گوریل غول آسا شباهت دارد و در مناطق مرتفع برفی زندگی می کند.

البته یتی نامی است که بیشتر، ساکنان مشرق زمین و بومیان هیمالیا با آن آشنایی دارند. در خیلی از مناطق دیگر دنیا، علی الخصوص در کشورهای غربی، یتی را با نام «مرد برفی نفرت انگیز» یا «آدم برفی نفرت انگیز» (Abominable Snowman) می شناسند. البته یتی در بین اهالی هیمالیا نام های دیگری نیز دارد ولی از میان تمامی این نام ها، امروزه نام «یتی» بیشتر از سایر نام ها بر سر زبان هاست. جالب است بدانید در فرهنگ عامه مغرب زمین نیز از موجودی به نام «ساسکواچ» (Sasquatch) یا «پاگُنده» (Begfoot) یاد شده که از لحاظ خصوصیات ظاهری به «یتیِ» شرقی ها شباهت بسیار دارد.

 

2- شیطان جرسی (Jersey Devil)

بر اساس شواهد و قرائن، «شیطان جرسی» که نام دیگرش «شیطان لیدز» (Leeds Devil) است، بیشتر به یک موجود افسانه ای شباهت دارد تا یک موجود واقعی. طبق برخی باورهای قدیمی و عامیانه مردم آمریکا،‌ «شیطان جرسی» موجودی هراسناک است که در نواحی جنگلی و پوشیده از درختان کاج «پاین برِنز» (Pine Barrens) واقع در ایالت «نیوجرسی» اقامت دارد.

طبق باور رایج، شیطان جرسی از لحاظ ظاهر، موجودی بسیار عجیب و وحشت آفرین است. این موجود در حالت ایستاده از لحاظ شکل و شمایل به یک کانگورو شبیه است، یعنی دارای پاهایی بزرگ و دستانی کوچک است. اما نباید ذهنتان به سمت و سوی یک کانگوروی عادی برود، بهتر است کانگورویی دارای دو بال بزرگ را تجسم کنید! بال هایش تا حدودی شبیه به بال های خفاش هستند، یعنی به جای پوشش پَر، پوششی شبیه به چرم دارند.

این موجود بیشتر در وضعیت «ایستاده بر روی دو پا» توصیف شده است ولی پاهایش اصلاً شبیه به سایر موجودات دو پا نیست، بلکه به پاهای پستانداران علف خوار شباهت دارد؛ به بیان دیگر، این پاها در واقع سُم هستند. دست ها، همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، بسیار کوتاه هستند ولی بر خلاف پاها حالت پنجه ای دارند نه سُم آسا. سرِ شیطان جرسی به سر یک اسب یا بُز شبیه است. دو شاخ هم روی سرش دیده می شود. یکی دیگر از ویژگی های عجیب این حیوان، دُم باریک و نسبتاً دراز این حیوان است که انتهای آن به صورت یک چنگک سه شاخه است.

گفته می شود شیطان جرسی از لحاظ سرعتِ حرکت بسیار سریع است و گهگاه نعره هایی چنان بلند و رُعب آور سر می دهد که خون را در رگ های آدم منجمد می کند.

در طول تاریخ، به خصوص از سال 1900 میلادی به بعد، بارها گزارشاتی مبنی بر رؤیت شیطان جرسی به ثبت رسیده است، ولی هیچ کدام از این گزارشات از لحاظ اعتبار استناد به گونه ای نبوده اند که بتوان وجود شیطان جرسی را به نحوی مستند و مُستَدَل مورد تأیید قرار داد.

 

3- مرد بیدی (Mothman)

«مرد بیدی» یا «مرد شاپرکی» را از لحاظ ریشه باید در فرهنگ عامه مردم «وست ویرجینیا» یا «ویرجینیای غربی» (آمریکا)‌ جستجو کرد. چنانچه بخواهیم جستجوی خود را در اسناد مکتوب دنبال کنیم، باید برای شروع کار به سراغ روزنامه ای برویم که برای نخستین بار خبر رؤیت مرد بیدی در آن منتشر شد:

روزنامه «پوینت پلِزِنت رجیستر» (Point Pleasant Register) مورخ 16 نوامبر 1966 میلادی.

تیتر خبر (قریب به مضمون):

«مشاهده موجودی ناشناخته، پرنده آسا و هم اندازه انسان، توسط یک زوج».

در متن گزارش، محل رؤیت مرد بیدی، منطقه ای در حوالی شهر «پوینت پلزنت» ذکر شده بود.

به دنبال انتشار خبرِ «رؤیت مرد بیدی» در روزنامه ای که از لحاظ ابعاد رسانه ای، تیراژی محدود و در حد یک شهر داشت، روزنامه هایی که تیراژ گسترده و کشوری داشتند نیز به وجود سوژه جذاب رؤیت مرد بیدی پی بردند و خبر آن را در صفحاتشان بازنشر دادند. رفته رفته مرد بیدی از موجودی که صرفاً اهالی پوینت پلزنت با آن آشنایی داشتند، تبدیل به موجودی شد که بسیاری از مردم آمریکا کم و بیش خبرهایی راجع به آن شنیده یا دیده بودند.

اما در دهه 1970 میلادی، دو کتاب به چاپ رسیدند که در افزایش شهرت مرد بیدی بسیار مؤثر بودند. در سال 1970، «گرِی بارکر» (Gray Barker) که پیرامون پدیده های ناشناخته علی الخصوص «اشیاء ناشناس پرنده» یا همان «بشقاب پرنده ها» سابقه پژوهش های متعدد داشت، در کتابی موسوم به «پل نقره ای» (The Silver Bridge) در مورد مرد بیدی توضیحات ارائه داد. پنج سال بعد، یعنی در 1975 میلادی، یکی دیگر از پژوهشگرانِ پدیده های ناشناخته به نام «جان کیل» (John Keel)، در کتابی به نام «پیشگویی های مرد بیدی» (The Mothman Prophecies) با زبان و روایتی جذاب تر و عامه پسندتر از کتاب گری بارکر، پیرامون مرد بیدی اطلاعاتی ارائه کرد. این کتاب با استقبال بسیار گسترده مواجه شد و شهرت «مرد بیدی» را جهانی کرد. حتی در سال 2002 نیز یک فیلم آمریکاییِ مشهور با اقتباس از این کتاب و با نامی مشابهِ نامِ این کتاب ساخته شد که در ایران هم با نام «پیشگویی های مرد شاپرکی» شهرت نسبتاً خوبی پیدا کرد.

اما مرد بیدی از لحاظ ظاهر چگونه بوده است؟ به گفته شاهدان عینی، این موجود به یک انسان بالدار و پرنده شباهت داشته است؛ موجودی با چهره ای مبهم و البته چشمانی بزرگ و قرمز رنگ. خیلی ها مرد بیدی را با فروریزش «پل نقره ای» که زمانی بر روی «رود اوهایو» (Ohio River) [واقع در منطقه وست ویرجینیا] قرار داشت، مرتبط می دانند. گفته می شود تعدادی از افرادی که موفق به رؤیت مرد بیدی شده بودند، مدتی بعد، در حادثه فروریزش پل نقره ای جان خود را از دست داده اند. از همین رو، برخی ها استنباط می کنند،‌ مرد بیدی موجودی فراطبیعی بوده که قصد داشته پیشاپیش وقوع حادثه ای قریب الوقوع و دلخراش را به مخاطبانش اعلام کند. از همین نکته می توان به علت نامگذاری کتاب «پیشگویی های مرد بیدی» هم پی برد.

 

4- هیولای دریاچه لاخ نس (Loch Ness Monster)

«هیولای دریاچه لاخ نِس» یا «نسی» (Nessie) نسبت به سایر هیولاهای اشاره شده در بالا، شهرت بیشتری دارد. این هیولا بارها و بارها در فیلم ها، سریال ها و آثار انیمیشنی شبیه سازی شده که همین مسئله باعث افزایش شهرت و محبوبیت نسی نسبت به سایر هیولاها شده است.

«لاخ نس» که گاهاً با تلفظ هایی نظیر «لُخ نس» یا «لاک نس» هم از آن یاد می شود، در اصل نام دریاچه ای واقع در کشور اسکاتلند است. طبق اظهار نظر برخی شاهدان عینی، هیولایی در این دریاچه زندگی می کند که از لحاظ ظاهر به نوعی دایناسورِ آبزیِ گردن دراز به نام «پلسیوسور» (Plesiosaur) شباهت دارد. البته، در طول سال های گذشته، «هیولای دریاچه لاخ نس» غیر از «نسی» با نام های دیگر نیز مورد خطاب قرار گرفته است؛ نام هایی از قبیل «هیولا ماهی»، «مار دریایی»، «اژدها» و «اژدهای دریایی» برخی از نام های دیگرِ این هیولا هستند.

تاکنون از چندین عکسِ منسوب به نسی رونمایی شده که البته امروزه غیر معتبر بودن یا جعلی بودن اکثر این عکس ها به اثبات رسیده است. به دنبال فراگیر شدن شایعه وجود هیولا در دریاچه لاک نس، دانشمندان و پژوهشگران نیز تحقیقات گسترده ای بر روی این دریاچه انجام دادند که البته نتیجه این تحقیقات بیشتر به نفع مُنکران وجود هیولا در این دریاچه بوده است.

در برخی موارد، در تحقیقات حتی از دستگاه های پیشرفته و ردیاب های سونار (تشخیص اجسام به کمک صوت) نیز استفاده شده، ولی آنچه تاکنون مسلم است، هنوز نتیجه ای مستند که حاکی از وجود نسی باشد به دست نیامده است. با این حال، برخی از طرفداران نظریه ی وجود نسی بر این باورند، از آنجایی که دریاچه لاخ نس دریاچه ای بسیار بزرگ و عمیق است، ممکن است این جاندار در هنگام انجام تحقیقات، در غارها یا شکاف های صخره ای اعماق دریاچه پنهان شده باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده