خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راز پرچم ها: رنگ ها و شکل های روی پرچم ها هر کدام چه مفهومی دارند؟

راز پرچم ها: رنگ ها و شکل های روی پرچم ها هر کدام چه مفهومی دارند؟

رمزگشایی از پرچم ها: رنگ ها و شکل های روی پرچم ها هر کدام نماد چه هستند؟

 - حتماً می دانید، هر شکل و رنگی که بر روی پرچم یک کشور وجود دارد، نشان و نمادی مرتبط با ویژگی های آن کشور و مردمانش است. در این مطلب، پرچم چند کشور سرشناس جهان (از جمله کشور عزیز خودمان) از لحاظ مفهوم رنگ ها و شکل ها بررسی شده اند. با ادامه این مطلب همراه باشید.

 

1- جمهوری اسلامی ایران

رنگ سبز: نشانه آبادانی؛ نمادی از آرمان های ملت ایران برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته؛ رنگ منسوب به دین اسلام؛ نماد آزادگی و سرافرازی.

رنگ سفید: نماد صلح طلبی ملت ایران؛ نشان صلح و آرامش.

بازی مخفی دایرکت اینستاگرام! مطلب مرتبط بازی مخفی دایرکت اینستاگرام!

رنگ قرمز: نشانه صلابت و پایداری ایران در برابر تجاوزکاران و ستمگران؛ نماد ایثار و شهادت در جهت رسیدن به آرمان ها؛ نماد پاسداری و حفاظت از ناموس و آب و خاک این مرز و بوم ولو به قیمت از دست دادن خون و جان.

نشان میان پرچم: نشان «جمهوری اسلامی»؛ جلوه ای از لفظ جلاله «الله» (خداوند یکتا) و جلوه ای از شعار اسلامی «لا اله الا الله» (به معنای: نیست خدایی مگر الله).

عبارات درج شده در حاشیه رنگ های سبز و قرمز: 22 عبارت «الله اکبر» (به معنای: «الله بزرگتر است» / یا به عبارت دقیق تر به معنای: «الله بزرگتر از آن است که بتوان او را وصف کرد») بر روی پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تعداد 22 «الله اکبر» در واقع نمادی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روز 22 بهمن سال 1357 است. 11 «الله اکبر» سفید رنگ در حاشیه پایینیِ رنگِ سبز و 11 «الله اکبر» سفیدِ دیگر در حاشیه بالاییِ رنگِ قرمز وجود دارد که سرجمع می شود 22 «الله اکبر».

 

2- آلمان

رنگ سیاه: نماد اراده و عزم راسخ.

رنگ قرمز: نماد شجاعت، استقامت، قدرت، صلابت و دلاوری.

رنگ زرد (طلایی): نماد سخاوت و بخشندگی.

 

3- ایالات متحده آمریکا

رنگ قرمز: نماد شجاعت، قدرت، صلابت، دلاوری و سرسختی.

رنگ سفید: نماد صلح، صداقت، پاکی، معصومیت.

رنگ آبی: نماد هوشیاری، راستی و درستی، وفاداری، استقامت و عدالت.

ستاره های سفید: 50 ستاره پنج پرِ سفیدِ موجود بر روی پرچم، نماد 50 ایالت آمریکا هستند.

نوارهای قرمز و سفید: 13 نوار قرمز و سفید بر روی پرچم آمریکا موجود است (7 نوار قرمز و 6 نوار سفید). این 13 نوار یا خط، نشانه ۱۳ مستعمره‌ ای هستند که علیه امپراتوری بریتانیا قیام کرده و منجر به استقلال آمریکا در سال 1776 میلادی شدند.

 

4- ایتالیا

رنگ سبز: نماد امید، شوق و نشاط، عشق و قِداست.

رنگ سفید: نماد صلح و صداقت.

رنگ قرمز: نماد شهامت، شجاعت، قدرت و دلاوری.

 

5- فرانسه:

فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های ویژه تلویزیون در نوروز ۱۴۰۳ + زمان پخش مطلب مرتبط فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های ویژه تلویزیون در نوروز ۱۴۰۳ + زمان پخش

رنگ آبی: نماد هوشیاری، راستی و درستی، وفاداری، استقامت و عدالت.

رنگ سفید: نماد صلح و صداقت.

رنگ قرمز: نماد شهامت، شجاعت، قدرت و دلاوری.

 

6- چین:

رنگ قرمز: نماد «زمین سرخ». «زمین سرخ» عبارت و نشانه ای است که اشاره به خون انقلابیون چینی دارد. در اینجا، منظور از خون انقلابیون، خون افرادیست که با ایثار جان های خود، در سال 1912 میلادی «دودمان چینگ» را از اریکه حاکمیت بر سرزمین های آبا و اجدادی قومیت های مختلف چین به زیر کشیدند و در نهایت «جمهوری چین» را تأسیس نمودند. از دیگر سو، رنگ قرمز نماد انقلاب کمونیستی چین نیز هست که در سال 1949 به پیروزی رسید و پس از آن نظام کمونیستی بر کشور چین حاکم شد. بعد از این انقلاب،‌ نام کشور چین هم از «جمهوری چین» به «جمهوری خلق چین» تغییر یافت.

ستاره های زرد (طلایی): 5 ستاره زردِ پنج پر بر روی پرچم چین وجود دارد (1 ستاره بزرگ و 4 ستاره کوچک). این ستاره ها و رابطه ای که نسبت به هم دارند را به اتحاد مردم سرزمین چین تحت حاکمیت و سرپرستی «حزب کمونیست چین» تعبیر کرده اند. رنگ زردِ ستاره ها نیز می تواند نشانه ای از رنگ زردِ منسوب به رنگِ پوستِ چینی ها باشد (خیلی ها چینی ها را به عنوان نژادی «زرد پوست» می شناسند).

بنا به تعبیری دیگر، ستاره بزرگ نماد «حزب کمونیست چین» و چهار ستاره کوچکتر نماد اقشار و طبقه های مختلف مردم چین هستند. این طبقه ها عبارتند از: «طبقه کارگر» (افراد فعال در مشاغل نیازمند به قدرت بدنی و کارهای دستی؛ مثلاً کارگران عرصه های صنعت و معدن)، «طبقه خُرده دهقان پیشه» (شاغلان فعال در زمینه کشاورزی و همچنین صاحبان زمین های زراعی کوچک)، «طبقه خُرده بورژوازی» (دهقانان مستقل و بازرگانان کوچک که از لحاظ مواضع سیاسی-اقتصادی تابع بورژواهای بلندپایه هستند) و «طبقه بورژوازی» (مالکان و سرمایه دارانی که از لحاظ سیاسی-اقتصادی دارای قدرت و نفوذ هستند).

اما باز به بنا تعبیری دیگر، پنج ستاره موجود بر روی پرچم، نماد پنج قومیت بزرگ ساکن در کشور چین هستند. این قومیت ها عبارتند از: «قوم هان»، «قوم ژوانگ»، «قوم هوئی»، «قوم منچو» و «قوم اویغور».

 

7- روسیه

رنگ سفید: نماد صلح، پاکی و صداقت.

رنگ آبی: نماد هوشیاری، راستی و درستی، وفاداری، استقامت و عدالت.

رنگ قرمز: نماد شهامت، شجاعت، قدرت و دلاوری.

 

8- بریتانیا

رنگ قرمز: نماد شهامت، شجاعت، قدرت و دلاوری.

رنگ سفید: نماد صلح، پاکی و صداقت.

رنگ آبی: نماد هوشیاری، راستی و درستی، وفاداری، استقامت و عدالت.

توضیحات: پرچم بریتانیا در واقع ترکیبی از پرچم های سه قلمروی اصلی موجود در سرزمین متحد پادشاهی بریتانیا است. این سه پرچم عبارتند از:

- «پرچم اسکاتلند» که در بر گیرنده نوعی صلیب موسوم به «صلیب سنت آندریاس» است («سنت آندریاس» را قدیس حامی اسکاتلند می دانند). این پرچم در اصل دارای زمینه ای آبی رنگ و یک صلیب ضربدری سفید است.

- «پرچم انگلستان» که در بر گیرنده نوعی صلیب موسوم به «صلیب سنت جرج» است («سنت جرج» را قدیس حامی انگلستان می دانند). این پرچم در اصل دارای زمینه ای سفید رنگ و یک صلیب قرمز است.

- «پرچم ایرلند شمالی» که در بر گیرنده نوعی صلیب موسوم به «صلیب سنت پاتریک» است («سنت پاتریک» را قدیس حامی ایرلند شمالی می دانند). این پرچم در اصل دارای زمینه ای سفید رنگ و یک صلیب ضربدری قرمز است. البته باید توجه داشت که بر خلاف «پرچم اسکاتلند» و «پرچم انگلستان»، پرچم منسوب به «ایرلند شمالی»، هیچ گاه مستقلاً به عنوان پرچم قلمروی ایرلند شمالی مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

9- اسپانیا

رنگ قرمز: نماد شهامت، شجاعت، قدرت و دلاوری.

رنگ زرد: نماد بخشندگی و سخاوت.

نشان سمت چپ پرچم: این نشان، «نشان ملی اسپانیا» است. هر کدام از اَشکال روی نشان، نماد سلسله ها،‌ قلمروهای پادشاهی و دودمان های ساکن در محدوده مرزهای اسپانیا هستند. در ادامه به هویت و ماهیت هر کدام از این اشکال اشاره شده است.

- تاج بزرگ: نشان تاج سلطنتی اسپانیا.

- قلعه سه برج: نشان پادشاهی «کاستیل».

- شیر تاج دار: نشان پادشاهی «لئون».

- نوارهای عمودی زرد و قرمز: نشان پادشاهی «آراگون».

- زنجیرهای متصل به هم: نشان پادشاهی «ناوارا».

- گل انار: نشان پادشاهی «گرانادا».

- نماد سه زنبق زرد در میان زمینه آبی و حاشیه قرمز: نشان دودمان «بوربون».

- دو ستون: نماد «ستون های هرکول». ستون ‌های هرکول اصطلاحی مربوط به دوران باستان است. از این اصطلاح برای اشاره به ارتفاعاتی که در دو سمت شمال و جنوب تنگه جبل ‌طارق وجود دارند، استفاده می ‌شود. «دو ستونِ» موجود در نشان ملی اسپانیا، به نوعی نمایانگر سرزمین های تحت سیطره اسپانیا بوده است. در اساطیر، از «ستون های هرکول» به عنوان نگهدارنده های جهان یاد شده است.

- نوشته درج شده بر روی دو ستون: بر روی دو ستون عبارتی به زبان لاتین دیده می شود. این عبارت «Plus Ultra» است که معنای آن به فارسی می شود «فراتر از بی نهایت».

- تاج های قرار گرفته بر روی دو ستون: تاج قرار گرفته روی ستون سمت راست، در واقع همان نماد تاج سلطنتی اسپانیا است که پیش تر نیز به آن اشاره شد. اما تاج قرار گرفته بر روی ستون سمت چپ، نماد تاجی موسوم به تاج امپراتوری است. بنا به اسناد، «شاه کارل پنجم» که دارای القاب و مقام هایی از قبیل «امپراتور مقدس روم»، «پادشاه اسپانیا» و «آرشیدوک اتریش» بوده، تاجی شبیه به تاج تصویر شده بر روی ستون سمت چپ داشته است.

 

منبع: vexillologymatters.org (وب سایت تخصصی «پرچم شناسی»)


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده